الأربعاء، 1 أبريل 2009

لما تنزل اسكندريه !!!

لما تنزل اسكندريه....اكيد اكيد لازم تعدى على مطعم سمك و تتغدى...فيه ناس بتروح بحرى و ناس بتاكل فى المكس او حتى أبو قير....أنا بقه بحب مطعم واحد بس و ده ببساطه لأنه محافظ على جودة أطباقه و كمان الخدمه اللى بيقدمها.
مطعم و أنا باكل فيه بحس ان اللى طابخ ..طابخ بنفس و حابب شغله..مش بس طابخ و السلام .
"بلبع" من أكتر المطاعم اللى بحب اكل فيها. و اللى كان بالنسبه لى اكتشاف هو مطعم السمك "فى الدور الفوقانى"..و على ما اعتقد الناس دى بتحتكر شراء احلى سمك من البحر علشان تقدمه على موائدها...و طبعا بعد ما كلت فيه..كرهت البورى و البلطى.. و عملت حالة تمرد على السمك.
ربنا يصلح حالى يا رب و أرجع اشترى سمك من السوق و أطبخه.
اخر مرة رحت صورت صور كتييير و حابه نتفرج عليها سوا ...يالا بينا
ده بقه يا حبايبى ..تعبان البحر و طبعا ده بالنسبه لى للتصوير ليس الا...شوفوا براءته !! يا سبحان الله !!


و الراجل الأمير ده ..من عمال المطعم حب ياخد صورة تذكاريه هو و ياسين و كمان هذه السمكه المسكينه""سمكة موسى"و التى سوف تلقى مصيرها المحتوم باعتبارى مدمنه سمك موسى "حاله مستعصيه".

و ده صورة الجندوفلى بعد ما استوى..و كان ياعينى فى الصورة الاولى مبسوط و مزقطط وسط صحابه و نازل رش فى ميه عليا و انا بصوره...بس الانتقام كان سريييع و وصل الطبق فى اقل من ربع ساعه.و دى بقه يا حبايبى صورة...بس صورة للاستاكوزا..العيال اصروا يصوروها...مع انى والله لم أجرؤ حتى انى اسأل سعرها كام..الضغط بيعلى و كنت عايزة اليوم يعدى بسلام...عموما أهو برضه معرفه الاستاكوزا كنوز .

و كل مره و انتوا و انا طيبين...بس مش عايزاكوا تاخدوا على كده...من بكره هنطبخ تاااانى و نخبز تالت و نوسخ مواعين رابع و نغسل خاااامس لما تطلع عينينا و عين...و ربنا معانا و مع الغلابه اللى زينا..ههههههههه

سلاااااام !!!

ليست هناك تعليقات:

ممكن كمان تعجبك المواضيع دى...يالا بينا ...

Related Posts with Thumbnails