الاثنين، 20 أبريل 2009

عايزه تعملى مارشماللو فى البيت؟؟؟؟ يالا بينا !!


المارشماللو أو حلوى الخطمى...هههههه...حلوة الخطمى دى..ولادى بيسألونى علشان بيسمعوها فى أفلام الكارتون..أقوله هو المارشماللو يا مامى...ههههه

طريقته سهله بس..لازم يكون عندك ميكسر او عجانه عفيه علشان تقدر توصل لنتيجه مرضيه.

يالا على الطريقه و المقادير ...فى العجانه بنحط نص كوبايه ميه بارده مع 3 ملاعق كبار جيلاتين باودر.. و نسيبهم ساعه من الزمن.

و فى حله و على النار بنحط كوبايتين سكر و تلاته ارباع كوب من الكورن سيرب و نص كوبايه ميه و ربع ملعقه صغيره ملح و نسيبهم يغلوا لحد ما يوصلوا لدرجة حرارة 117 درجه مئويه..و هنا يتطلب ايضا انه يكون عندكم ترمومتر للسكر.و بسرعه و بخفه نصبه على الخليط اللى فى العجانه. و نشغل العجانه على اقصى سرعه لمدة عشر دقايق.

و فى اخر لجظه هنضيف النكهه اللى عايزينها و كمان اللون.

و نصبه فى قالب مبطن بفويل و مرشوش بنشا.و نتركه لمدة 12 ساعه و بعدين نبدأ نقطعه..سهل مش كده؟؟

انا هنا اديته نكهة الفراوله و تناولت اللون الازرق بدل الاحمر..كنت عايزاه وردى بس النصيب و القسمه طلع اللون الازرق فى ايدى..مش مشكله ازرق ازرق بس نعيش.

و طلع حلو اوى و جميل!!!

الوصفه دى اهداء لنسرين ...صبرت معايا كتييييير.

نسرين صبرتى و نلتى و عقبال......لسه فاكره والله .



هناك تعليقان (2):

ღ♥ღ Nesrin Designs ღ♥ღ يقول...

مين قال نسرين


... شبيكي لبيكي
نسرين بين ايديكي
يسلموووووووووووو .. مارشميلو ولا في الخيال
يالله انا رايحة المطبخ بدي استمتع بالمارشميلو ولوحدييييييييي

sandy يقول...

وصفة طبعا هايلة جدا وأنا بموت في المارشيمللو
بس أنا مش عارفه أجيب منين الكورن سيرب أنا سألت محل كبير بتاع مستلزمات الحلويات وقاللي معندوش وكمان دورت على مقياس الحرارة دا ملقيتوش خالص

ممكن كمان تعجبك المواضيع دى...يالا بينا ...

Related Posts with Thumbnails