الاثنين، 15 ديسمبر، 2008

لأول مرة بالاسكندرية!!مدرسة لتعليم فن الطهى و الخبز بس !!!

بسم الله الرحمن الرحيم
- دورات المطبخ المتكاملة تشتمل على سبع دورات:-الاولى:دورة هاى تى.
الثانية:دورة المخبوزات.
الثالثة:دورة سهل /صحى/سريع.
الرابعة: دورة طهى للمبتدئين.
الخامسة: دورة طهى متقدمة.
السادسة:دورة هديتك من مطبخك.
السابعة:دورة مطبخ للاطفال.
أولا:- دورة high tea
الموضوع:- اعداد بوفيه كامل للمناسبات المختلفة يشمل حلو و حادق.
عدد المحاضرات:-5 محاضراتالاولى: الاسفنجية + التغطية
الثانية: الكيك بأنواعه + Quick bread
الثالثة:التارت ( حادق ساليزون + حلو)
الرابعة: الشو (حادق ساليزون + حلو-بروفيترول,اكلير,كروك اون بوش)
الخامسة:بسكويت و كوكيز (حلو و حادق)عدد الساعات:- 3 ساعات لكل محاضرة باجمالى 15 ساعة للدورة .
ثانيا:- دورة المخبوزات :-
الموضوع:- التدرب على الخبز عن طريق ممارسة تكنيك العجن و الخبز أكثر من مرة عمليا.
عدد المحاضرات:-4محاضرات.
الاولى: خبز فرنسى .
الثانية:بريوش.
الثالثة: دانش.
الرابعة:بيتزا و فطائر.
عدد الساعات:- 3 ساعات و نصف لكل محاضرة.
ثالثا:- دورة سهل / صحى / سريع :-
الموضوع:- مع وقع الحياة المتسارع ، تنامت الحاجة الماسة لدى ربة المنزل فى إختصار الوقت الذى تقضيه فى المطبخ و على الرغم من ذلك ترغب فى إعداد وجبات صحية متوازنة لأبناءها ، هذه الدورة تحقق هذه المعادلة الصعبة .
عدد المحاضرات:-4محاضرات
الاولى: مكرونة و أرز
الثانية: سلطة .
الثالثة: لحمة .
الرابعة: دجاج .
عدد الساعات:- 3 ساعات لكل محاضرة.
رابعا:- دورة طهى للمبتدئين:
-الموضوع:- هذه الدورة تخاطب أى انسان لديه الرغبة فى الالمام بأصول الطهى الأساسية و تقترح مفردات عديدة بغرض اعداد مأدبة أنيقة و راقية تمثل وجبة متكاملة و متوازنة .
عدد المحاضرات:-5 محاضرات.
الأولى:- سلطات.
الثانية:- شوربات.
الثالثة:- لحم و دجاج.
الرابعة:- أرز و مكرونة.
الخامسة:- مأكولات بحرية.
الساعات:-3 ساعات لكل محاضرة.
خامسا:- دورة طهى متقدمة:
-الموضوع:- خلال المحاضرات سنقوم بجولة حول موائد العالم ,نعد معا أشهر أطباقها.
عدد المحاضرات:- 4 محاضرات.
الأولى: مقتطفات من المطبخ اللبنانى ,
الثانية: مقتطفات من المطبخ الأمريكى و المكسيكى ,
الثالثة: مقتطفات من مطبخ البحر المتوسط ,
الرابعة: أسيوى.
عدد الساعات:-3 ساعات و نصف لكل محاضرة.
سادسا:- هدية من مطبخى:
-الموضوع:- مشكلة دائما ما نواجهها ألا و هى البحث عن فكرة لهدية جديدة , هذه المشكلة سوف تنتهى تماما . اصنع هديتك فى مطبخك و قدمها بشكل أنيق و متفرد.
عدد المحاضرات:-4 محاضرات
الأولى:كيك أنيق و مبتكر+ طريقة انيقة للتغليف و التقديم.
الثانية:truffes + طريقة تغليف و تقديم .
الثالثة:نوجة و توفى راقى مع التقديم و التغليف.
الرابعة: مربى و مارملاد رائع من مطبخك.
عدد الساعات:-3 ساعات لكل محاضرة.
.سابعا :-دورة مطبخ للأطفال:
-الموضوع:- المطبخ ايه؟ معمل كيمياء, يعنى ممكن نعمل اختراعات و نبتكر. ممكن نبسط العلوم فى المطبخ ! و ننمى قدرات أولادنا الجسمانية و الذهنية و نعلمه ازاى يشغل مخه مع ايديه .
عدد المحاضرات:-4 محاضرات.
الأولى : فراشات و ورود.
الثانية:shake the milk+jello fruit salad
الثالثة: chocolate honey bees
الرابعة:snowy men
ملحوظة: تدرس المحاضرات باللغات الانجليزية أو الفرنسية أو العربية حسب رغبة الوالدين.
- هذه المحاضرات موجهة للأطفال من سن 8 الى 12 سنة يتم تعريف الأطفال من خلالها على أصل الخامات المستخدمة , التعريف بكيمياء الخبز , فائدة الطعام الصحى المتوازن بالاضافة الى تناسق الألوان و توزيعها فى طبق التقديم.
- عدد الساعات:- 3 ساعات لكل محاضرة.
ملحوظات هامة:-
- كل دورة تتعرض فى المقدمة الى اجراءات الأمن و السلامة الواجب اتباعها بالمطبخ .
-على المتدربين الالتزام التام بمواعيد المحاضرات لأنها تبدأ تماما بالموعد المحدد.
- على المتدربين احضار apron أو المريلة الخاصة بهم.
شهيره داود

هناك 9 تعليقات:

غير معرف يقول...

صباح الفل شهيره
وكل سنه وانتى طيبه
ما شاء الله دوراتك كلها مفيده
واسعارها خيااااااااليه جداااا
زهيده فعلا فى سعرها يا ريتنى كنت من سكان اسكندريه كنت اشتركت فيهم كلهم
بالتوفيق حبيبتى ودائما الى الامام


شخبط شخبيط

غير معرف يقول...

السلام عليكم
تسلم ايدك غاليتي شهيرة
والله لو كنت في مصر ولا يمكن اطير من ايدي فرصة متل يلي انتي بتقدميها للناس
اتعلم.... حتى لو كنت فاكرة نفسي بروفيشينال

بارك الله بكم
اختك اليمان

Chahira Daoud يقول...

صباح الفل على احلى بنات و اجدع بنات على الويب...شكرا ليكم كثيييييرا
و على رأى المثل يعيش المعلم و هو بيتعلم....
بالمناسبة؟؟ ما تعرفوش مدرسة بتعلم طبخ كويس؟؟؟؟؟
هاهاهاها
شكرا شخبط .. شكرا نسرين...
تسلمولى يا رب.

غير معرف يقول...

Dear Chahira

I want to congratulate you on this wonderful and awesome blog, I am very impressed my friend, and very proud to have a talented Egyptian house wife and an instructor like you.

All the best

Phoenician Gourmet
Arlette Abdallah Landry

Phoenician Gourmet يقول...

Dear Chahira

I want to congratulate you on this wonderful and awesome blog, I am very impressed my friend, and very proud to have a talented Egyptian house wife and an instructor like you.

All the best
Arlette Abdallah Landry

sara يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ما شاء الله دورات جميييلة شهيرة أريد أن أعرف المواعيد لكل دورة و المكان
ضررروري

Chahira Daoud يقول...

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته !ساره عندنا؟؟؟ يا مرحبا يا مرحبا!!!
سارة احنا شغالين دورتين فى الاسبوع
دورة شغالة يوم الاحد و الثلاثاء و التانية شغالة يوم الاثنين و الاربعاء
و المكان فى سيدى جابر المحطة.
و ايه تاااااانى.....لو عندك اى استفسارات تانية
اتصلى على ارقام التليفون المكتوبه .
بفرح جدا لما بشوفك بتيجى و تزورينى فى بلوجى المتواضع...
ميرسى كتييييير على اهتمامك يا ساره..
و يا ريت تنضمى لمنتخبنا فى القريب العاجل..

غير معرف يقول...

عزيزتى شهيرة
أعجبتنى جدا مدونتك .. ما شاء الله أنت موهوبة فى الطبخ ، وأيضا فى الكتابة .. لك حس عالى وقدرة على توصيل المعانى تماثل قدرة كتاب محترفين وسر رشاقة كتابتك تلقائيتك . أنا اسمى عزة ومن تلاميذ مهندس خالد وأرغب فى التعرف عليكى شخصيا . عاوزة اسالك على حاجات فى عمل المدونات لأنى دلوقت باعمل مدونة بس مش بجمال مدونتك . أرجو أن تكلمينى على ايميل azzaeld@yahoo.com وتذكرى لى رقم تليفونك علشان أكلمك . أنا من اسكندرية .

شهيره يقول...

ميرسى ليكم كلكم بنات
الله يخليكم و منورنى

ممكن كمان تعجبك المواضيع دى...يالا بينا ...

Related Posts with Thumbnails